Möjligheten att skapa ett dataspel och tjäna pengar på det har aldrig varit bättre. Det finns cirka 2,7 miljarder spelare över hela världen och dataspelsmarknaden har vuxit kontinuerligt sedan starten. Majoriteten av spelarna spelar varje dag och de flesta spelare spelar online minst en gång i veckan. På världens mest populära plattform för onlinespel släpps 25 nya spel dagligen.
Dra nytta av den växande dataspelsmarknaden
När det kommer till demografin är den genomsnittliga spelaren 34 år gammal, varav en fjärdedel är över 50, och ungefär hälften av alla spelare är kvinnor. Så stereotypen av att det mestadels är tonårspojkar som spelar dataspel ensamma i sovrummet kan inte vara längre bort från sanningen! Att spela dataspel är så vanligt att det inte är konstigare än att titta på TV.
Även om det finns fantastiska möjligheter i den växande dataspelsmarknaden är konkurrensen hård. Bara för att du lyckats fånga spelares uppmärksamhet betyder det inte automatiskt att de kommer att stanna för alltid. Nyckeln till långvarig framgång är att genom goda kundrelationer vinna kundernas lojalitet. Till din hjälp har du applikationer och system för kundrelationshantering som samlar in data om kundernas beteende – ett så kallat CRM-system.
Skaffa ett CRM-system
Ett CRM-system låter dig som spelutvecklare hantera dina interaktioner med kunder på ett effektivare sätt. Inte minst ger det dig insikter om vad som krävs för att skapa konkurrenskraftiga dataspel på marknaden. Om du inte har ett system för CRM är det dags skaffa ett och en varm rekommendation är att vända dig till Lime Technologies. Lime Technologies erbjuder dels det kompletta CRM-systemet Lime CRM och dels Lime Go som är anpassat för säljare.
Lime CRM har fördelen att innehålla allt du kan tänkas behöva:
- Affärer.
- Att göra-uppgifter.
- Historik.
- Kontakter.
- Marknadsaktiviteter.
- Ärendehantering.
Lime Technologies hjälper dig mer än gärna att skräddarsy en demo helt gratis för att testa systemet. En erfaren CRM-expert kommer att gå igenom dina utmaningar och identifiera vilka funktioner din verksamhet behöver. På så sätt kan du skaffa ett CRM-system som är anpassat efter din nisch eller marknadssegment på dataspelsmarknaden.
Samlar in och lagrar värdefull data
Fördelarna med ett CRM-system i dataspelsbranschen kan inte underskattas. Med ett sådant system kan du samla in värdefull data om varje händelse och interaktion som dina spelare gör inne i spelet. Denna information lagras på ett och samma ställe och kan analyseras genom bland annat listor, statistik och prognoser. Det här ger dig insikter om hur du kan anpassa ditt dataspel efter dina spelares behov, intressen och svårigheter. Du kommer att få nöjda och lojala spelare som stannar kvar och sprider gott rykte om ditt företag.