Att datorspel är engagerande kan vi nog alla hålla med om. Så hur bra vore det inte om du kunde dra lärdomar av dataspelen och använda dem för att förbättra ditt företag? Faktum är att du kan göra det – med gamification, eller spelifiering som det också kallas.
Vad är gamification?
Enkelt förklarat är gamification ett arbetssätt som går ut på att förvandla något ur verkliga livet till ett ”spel”. Det kan vara allt från hushållssysslor till sätt att använda en produkt eller tjänst. Vad definierar då ett spel? Jo, ett spel är, enligt professorn och spelkonsulten Ernest Adams, något underhållande som innehåller mål, regler och en större eller mindre grad av låtsaslek. Ett spel utgör en egen slags verklighet med sin egen mening och egna förhållningsregler.
Varför gamification?
Gamification är ett sätt att göra något roligt och lustfyllt, och skapa engagemang hos användaren. Genom att spelifiera tjänster på olika sätt kan ett företag grabba tag i kunden och aktivera denne. Gamification kan även användas internt för att göra vissa sorters uppgifter mer engagerande för medarbetarna. Med hjälp av feedbackverktyg från Questback håller du enkelt koll på huruvida du är inne på rätt spår. Kund- och medarbetarfeedback ger dig viktiga insikter om hur upplevelsen av företaget är. Enligt Questback värdesätter kunder upplevelsen som helhet när de använder sig av företags varor och tjänster, och bäst är de företag som erbjuder upplevelser som överträffar kundens förväntningar. Gamification är ett sätt att höja kundupplevelsen.
Gamification i praktiken
Hur ska du då implementera gamification i praktiken? Det finns många sätt, särskilt beroende på vad ditt företag erbjuder. En populär form av gamification är appar för att komma igång med träningen och annat som kan vara svårt eller tråkigt. Bonuskort och lojalitetsprogram är också en sorts spelifiering, som blir extra engagerande med spelmoment som olika nivåer, troféer, figurer som visar framsteg och så vidare.
Några grunddrag inom gamification är att det ska vara underhållande, lättöverskådligt och på något sätt interaktivt. Användaren ska kunna se poäng, framsteg och så vidare, och det får gärna finnas inslag av tävling antingen med sig själv eller andra användare, till exempel i form av så kallade leaderboards. Att lägga in inslag av lek, till exempel med spelfigurer och någon slags ramberättelse som sporrar användaren att fortsätta använda tjänsten, är inte heller fel. Små och stora belöningar är också bra. Säljer du produkter är rabatterade priser en bra belöning, men även ”badges” och liknande är effektivt.